Historiek
Wij zijn een nog relatief jonge, toekomstgerichte mediagroep. In al de landen waar we actief zijn, hebben onze invloedrijke nieuwsmerken diepe wortels in de geschiedenis en het maatschappelijk leven. Wij combineren de kracht van innovatie met een diep respect voor de traditie van al onze merken.
Het Algemeen Belang der Provincie Limburg
Op 6 december 1879 geeft Nicolaas Theelen in Tongeren het eerste nummer uit van de lokale, wekelijks verschijnende krant Het Algemeen Belang der Provincie Limburg. Theelen is uitgever en journalist en heeft samen met zijn echtgenote Eugenie Michiels een winkel in teken- en bureelmateriaal en een handelsdrukkerij, Sint-Maternus.
Eerste nummer Gazet van Antwerpen
Op 3 november 1891 verschijnt in de Scheldestad het eerste nummer van Gazet van Antwerpen. Initiatiefnemer is Jan-Baptist Napolitaan Van Os die in de stad een handelsdrukkerij heeft. In het eerste verschijningsjaar haalt de krant een gemiddelde oplage van 7.600 exemplaren per dag. Nauwelijks vier jaar later is dat aantal gestegen naar 40.000 exemplaren. Van Os ziet in zijn krant vooral een middel ‘ter verbreiding van de katholieke gedachten’ en een ‘strijdorgaan tegen de geuzen’.
Eerste nummer De Standaard
De eerste pogingen om een katholiek, Vlaams dagblad in Brussel uit te geven gaan terug tot 1914 wanneer onder impuls van F. Van Cauwelaert, A. van de Perre en A. Hendrix de nv De Standaard wordt opgericht. Door oorlogsperikelen verschijnt het eerste nummer van De Standaard uiteindelijk pas op 4 december 1918; het telt twee bladzijden en kost tien centiemen.
Antwerpse editie De Standaard
In 1921 wordt een Antwerpse editie van De Standaard gelanceerd, De Handelsbode, later omgedoopt in de Morgenpost.Om het rendement van de drukpersen nog te verhogen wordt vanaf 1922 ook gestart met het binnenhalen van andere drukorders.
Door deze uitbreidingen was meer geld nodig en daarvoor zorgt Gustaaf Sap die vanaf 1919 deel uitmaakt van de raad van bestuur.
Eerste nummer Het Nieuwsblad
Gustaaf Sap verwerft in 1927 de meerderheid van de aandelen en lanceert twee jaar later, naast De Standaard, ook meteen een dagblad met een meer populaire toon: Het Nieuwsblad. Het Nieuwsblad is van bij de start een succes en neemt in 1939 het zeer populaire Sportwereld onder de vleugels.
Eerste nummer Het Belang van Limburg
Frans Theelen realiseert de oude droom van zijn vader Nicolaas Theelen: hij fuseert de weekbladen tot een dagblad, Het Belang van Limburg. De krant kent een gestage groei en werkt actief mee aan de algemene ontvoogding en de economische ontwikkeling van Limburg.
Overnames en verdere groei
Op het einde van de jaren vijftig start de Standaardgroep zijn expansie en neemt een aantal andere kranten over.
In 1957 wordt de hand gelegd op de Antwerpse uitgeversmaatschappij van Het Handelsblad. Na de overname evolueert de krant vanaf 1962 tot een kopkrant van Het Nieuwsblad om in 1979 definitief als titel te verdwijnen. De Standaardgroep neemt in 1957 haar belangrijkste Brusselse concurrent over: Het Nieuws van den Dag, dat in 1965 eveneens opgaat in Het Nieuwsblad.
De expansie wordt in 1959 afgerond met de overname van de kranten De Gentenaar en De Landwacht samen met hun drukkerij. Na de overname zal De Landwacht als titel verdwijnen in tegenstelling tot De Gentenaar. Tot op vandaag beschikt deze titel over een eigen redactiekern verantwoordelijk voor de stedelijke en regionale berichtgeving, terwijl het algemene nieuws wordt overgenomen uit Het Nieuwsblad.
Tijdens de jaren zestig en in het begin van de jaren zeventig ontwikkelt het bedrijf zich verder tot een sterke speler op de kranten-, tijdschriften-, drukkerij- en boekenmarkt. De onderneming investeert zwaar in nieuwe uitgaves en machines. Topman Albert De Smaele diversifieert ook in niet-mediaondernemingen, vooral in de toeristische sector.
Dagbladgeschiedenis
Gazet van Antwerpen schrijft Belgische dagbladgeschiedenis door te verschijnen op een recordaantal van 64 pagina’s. Een prestatie die de krant negen jaar later trouwens nog eens zal herhalen door uit te komen op 80 pagina’s.
Vierkleurenrevolutie
Het Belang van Limburg verhuist in 1973 naar een gloednieuwe gebouw in Hasselt. In datzelfde jaar verschijnt de krant voor het eerst in vierkleuren, een primeur voor België.
De Vlaamse Uitgeversmaatschappij
Midden de jaren zeventig blijkt de expansiedrang van Albert De Smaele te hoog gegrepen. Net zoals zovele andere bedrijven ontsnapt ook De Standaardgroep niet aan de noodlottige gevolgen van de toen heersende economische crisis.
In mei 1976 wordt eerst de handelsdrukkerij nv Periodica failliet verklaard en op 22 juni volgt de rest van de Standaardgroep. De redactie ziet de bui hangen en richt een paar weken voor het faillissement de vzw “redactie De Standaard‘ op om de tradities van de groep tegenover overnemers te vrijwaren.
Op 26 juni 1976 staat André Leysen samen met een aantal Vlaamse ondernemers aan de doopvont van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (VUM) die De Standaard, Het Nieuwsblad en De Gentenaar overneemt uit het faillissement.
Overname Het Volk
De overname in november 1994 van de nv Het Volk wordt een eerste belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de VUM. De roots van Het Volk gaan terug tot het congres van katholieke politici in 1890, waar werd besloten om in Gent een dagblad op te richten als tegengewicht voor de succesvolle socialistische Vooruit. Het eerste nummer van Het Volk rolt van de persen op 22 juni 1891 en wordt na de mis verkocht als ‘Anti-Socialistisch Dagblad’.
De Gentse krant heeft veel aandacht voor sport en wielerwedstrijden in het bijzonder. In 1945 wordt voor het eerst de Omloop Het Volk verreden.
Op het einde van de jaren tachtig krijgt Het Volk het echter moeilijk. In september 1994 bevestigt de ACV-top dat een overnemer voor nv Het Volk wordt gezocht. Zowat alle Vlaamse mediagroepen tonen interesse maar in november 1994 komt VUM als winnaar uit de bus.
De drukkerijactiviteiten en de redactie van Het Volk verhuizen in november 2000 naar Groot-Bijgaarden. Het Volk verschijnt voor de allerlaatste keer op 9 mei 2008. De krant smelt samen met Het Nieuwsblad.
De Regionale Uitgeversgroep
Na het samengaan van Concentra en De Vlijt wordt in 1996 de Regionale Uitgeversgroep opgericht. Het bedrijf focust vooral op zijn regionale sterkte. Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen zijn de vlaggenschepen van een mediagroep die marktleider is in de provincies Limburg en Antwerpen.
Concentra Media
De naam Regionale Uitgeversgroep verandert in Concentra Media. Hetzelfde jaar wordt Hebbes gelanceerd, een multimediaal platform voor rubrieksadvertenties. De classified-advertenties uit Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen zijn vanaf nu ook online te consulteren.
Corelio
In juni 2006, uitgerekend in de week waarop de Vlaamse Uitgeversmaatschappij haar dertigste verjaardag viert, beslist de Raad van Bestuur om vanaf 1 september 2006 te opereren onder een nieuwe naam: CORELIO.
De eerste stam ‘core’ verwijst naar de essentie: met de media aanwezig zijn in het hart van de samenleving, het hart van de regio’s. De tweede stam ‘relio’ slaat op ‘reliable’. De nieuwe naam benadrukt niet enkel de degelijkheid en de kwaliteit van producten van de groep, maar ook het vertrouwen die ze geniet bij klanten, relaties en partners. De uitgang ‘lio’ tenslotte verwijst naar ‘link’. CORELIO onderstreept daarmee het belang dat ze hecht aan de dialoog en de interactiviteit met haar klanten en partners in de meest brede zin van het woord: lezers, surfers, luisteraars, kijkers, adverteerders…
Corelio en Concentra bundelen hun krachten in Mediahuis
Corelio en Concentra richten samen Mediahuis op. De nieuwsmerken van beide uitgevers (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar), hun digitale marktplaatsen en hun radio- en regionale tv-zenders krijgen een plaats in het nieuwe mediabedrijf.
Overname NRC Media Holding
Mediahuis neemt in Nederland NRC Media Holding over, uitgever van onder meer NRC Handelsblad en nrc.next. Mediahuis zet met deze overname vaste voet aan de grond in Nederland.
Overname Media Groep Limburg
Media Groep Limburg (later omgedoopt tot Mediahuis Limburg), uitgever van onder meer de krant De Limburger, wordt ondergebracht in de Mediahuis groep. De transactie betekent een verdere versterking van de marktpositie van Mediahuis in Nederland.
Overname Telegraaf Media Group
Mediahuis neemt Telegraaf Media Groep (later omgedoopt tot Mediahuis Nederland) over. Door deze acquisitie en door de intrede van VP Exploitatie als derde aandeelhouder bevestigt Mediahuis zijn positie als toonaangevende multimediale groep in Nederland en België.
Strategische samenwerking met Wayne Parker Kent
Mediahuis gaat een strategische samenwerking aan met Wayne Parker Kent (WPK), een van de snelst groeiende digitale mediabedrijven in Nederland. WPK is gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitgeven van online mediamerken. Een jaar later, in 2018, verwerft Mediahuis alle aandelen in WPK.
Partnership Jellow
Mediahuis zet een partnership op met het Nederlandse Jellow, een online matchingplatform voor freelancers.
Oprichting NRJ
Mediahuis staat me aan de wieg van NRJ, een nieuwe Vlaamse radio voor een jong en stedelijk publiek. De groep onderstreept met dit initiatief zijn ambities op de radiomarkt.
Overname Independent News & Media
Mediahuis neemt de Ierse mediagroep Independent News & Media (INM) uit en vergroot daardoor zijn geografisch werkterrein. INM is uitgever van verschillende kranten en magazines in de Republiek Ierland en Noord-Ierland, waaronder de Irish Independent, The Herald en de Belfast Telegraph
Partnership Mather Economics
Mediahuis spreekt het voornemen uit om ook buiten de uitgeefwereld actief te worden en gaat in dat verband een strategisch partnership aan met het Amerikaanse consultancybureau Mather Economics. Via deze participatie treedt de groep toe tot de markt van de mediatechnologie.
Overname Saint-Paul Luxembourg
Mediahuis neemt Saint-Paul Luxembourg over, de grootste mediagroep van Luxemburg en uitgever van onder meer de kwaliteitskrant Luxemburger Wort.
Participatie Lepaya
Mediahuis verwerft een participatie in het Nederlandse Lepaya, een scale-up bedrijf gespecialiseerd in het aanbieden van soft skill trainingen. Via deze transactie zet Mediahuis een eerste stap in de markt van de opleidingstechnologie.
Overname Cartell.ie
Mediahuis neemt in Ierland, via Independent News & Media, Cartell.ie over. Het bedrijf is marktleider op het vlak van data voor de automotive sector.
Overname NDC mediagroep
Mediahuis neemt het Noord-Nederlandse NDC mediagroep over, uitgever van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en tientallen regionale nieuws- en weekbladen.
Overname Aachener Verlagsgesellschaft
Mediahuis neemt de Duitse mediagroep Aachener Verlagsgesellschaft (AVG) over, uitgever van de kranten Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten. De overname van AVG is voor Mediahuis een logische stap die past binnen de groeiambitie om verder te evolueren tot een belangrijke Europese mediaspeler.