Zoeken:

Mediahuis zet al verschillende jaren stevig in op een mobiliteitsbeleid waarin verplaatsingen vermijden, verduurzamen en vergroenen centraal staan. Vorige week werden onze inspanningen beloond met maar liefst drie Awards:

  • Mobility Project Award, voor het beste project dat vlootbeheer combineert met alternatieve mobiliteit.

  • Sustainable Project Award, voor het beste initiatief om groene voertuigen te integreren met de nadruk op positieve impact op het milieu.

  • Fleet & Mobility Owner Award, een onderscheiding voor mobiliteitsmanagers met een sterke visie.

In de nieuwsbrief van Link2Fleet, een onafhankelijk platform dat fleet- en mobility-managers de essentiële tools, informatie en opleidingen aanbiedt die ze nodig hebben om hun wagenpark en de mobiliteit van hun werknemers effectief te beheren, verscheen onderstaand artikel van Damien Malvetti, n.a.v. de uitreiking van de awards.

 

Twee prijzen voor Mediahuis : de Mobility en Sustainable project awards

Mobiliteit is geen leeg begrip bij Mediahuis. Het bedrijf wilde zoveel mogelijk oplossingen invoeren om het voor zijn werknemers gemakkelijker te maken zich te verplaatsen en het gebruik van hun privéwagen zoveel mogelijk te vermijden. En omdat de beste mobiliteit de mobiliteit is die je niet gebruikt, is telewerken 60% van de tijd toegestaan. Een maatregel die ruim voor de Covid-crisis werd ingevoerd. Maar Sandra Eemans erkent dat “journalisten over het algemeen liever op kantoor werken, om voortdurend in het hart van het nieuws te zijn.“

Om daar te komen kunnen ze gebruik maken van de Olympus Mobility-applicatie, hun mobiliteitsbudget, kunnen ze hun 13e maand inruilen voor een bedrijfsfiets of andere voordelen, enz. Er is een betalingssysteem voor derden geïntroduceerd voor werknemers die gebruikmaken van het openbaar vervoer maar geen bedrijfswagen hebben.

En om mensen aan te moedigen om te fietsen, wordt er twee keer per jaar een mobiele fietsenwinkel opgezet op het terrein van het bedrijf, zodat werknemers allerlei fietsen gratis kunnen testen.

Wat de mobiliteitsbudgetten betreft, biedt Mediahuis zowel het federale mobiliteitsbudget als een op maat van het bedrijf ontwikkeld budget aan, en elke werknemer kan kiezen voor het ene of het andere, of de twee combineren voor meer flexibiliteit in de keuze.

Om de reisbehoeften en -gewoonten van de medewerkers en hun tevredenheid over de geboden oplossingen te analyseren, houdt het mobiliteitsteam van Mediahuis regelmatig enquêtes onder het personeel. De Olympus app maakt het ook mogelijk om het gebruik van alternatieve mobiliteitsoplossingen constant te monitoren en te zien welke goed werken en welke niet. In ieder geval is het aantal kilometers met bedrijfswagens gedaald van gemiddeld 31.000 km/jaar in 2019 naar 26.000 per jaar nu.

Ook de Sustainable project award !

Het mediabedrijf werkt hard aan duurzame ontwikkeling. “Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om onze sociale, ecologische en financiële doelstellingen op elkaar af te stemmen om het succes van onze organisatie op een verantwoorde en duurzame manier te waarborgen”, zegt Sandra Eemans, Mobility Officer. Mediahuis organiseert regelmatig bewustwordingscampagnes om haar medewerkers te stimuleren na te denken over of deel te nemen aan duurzaamheidsacties. “We werken ook samen met merken die veel belang hechten aan duurzaamheid.”

Wat betreft de motoren die in het wagenpark worden gebruikt, is diesel bijna volledig verdwenen en zullen benzine en hybride modellen in 2026 volledig zijn verdwenen. Dit is niet verwonderlijk, aangezien momenteel alleen 100% elektrische modellen op de shortlist van het Mediahuis staan. In concrete cijfers: van de 783 voertuigen in het wagenpark zijn er 527 al 100% elektrisch, daarnaast zijn er nog 102 plug-in hybrides, 73 hybrides en 66 benzinewagens. Al deze inspanningen hebben geholpen om de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen van 108 g/km in 2010 tot 23 g/km nu. Het doel is om geen uitstoot te bekomen in 2026.

En om werknemers in staat te stellen hun voertuigen overal en op elk moment op te laden, zijn er al 240 oplaadpunten geïnstalleerd bij werknemers thuis en zijn ook de vier belangrijkste vestigingen van het bedrijf uitgerust met laadinfrastructuur: 48 oplaadpunten in Antwerpen, 46 in Hasselt, 16 in Beringen en 2 in Wijgmaal.