Antwerpen – Groupe Rossel koopt de resterende 50% aandelen in Mass Transit Media (MTM) over van Mediahuis. MTM, uitgever van de tweetalige krant Metro, kan zo profiteren van sterkere synergieën dankzij de ondersteuning van Groupe Rossel. De titel Metro – de laatste dagbladtitel met nationale dekking – wordt in beide landstalen uitgegeven door het bedrijf MTM en is tot op vandaag in eigendom van de Belgische mediagroepen Mediahuis en Groupe Rossel.
Metro is een titel die van bij de start met succes zijn unieke karakter weet te verdedigen. De krant bereikt als doelgroep voornamelijk jonge stedelijke volwassenen en dit in de belangrijkste Belgische metropolen. Het is door de distributie aan pendelaars van zowel de papieren versie als de digitale versie, dat Metro een unieke en trouwe doelgroep heeft uitgebouwd en zo uitgroeide tot het mobiele medium bij uitstek. Metro bereikt dagelijks 788.000 lezers en heeft meer dan 1.400.000 bezoeken per week op de sites “Metrotime.be” en “Zita.be”.
Groupe Rossel is ervan overtuigd dat de mobiliteitsuitdagingen in onze grote steden de ontwikkeling van ons openbaar vervoer kracht zal bijzetten. Dit biedt ongetwijfeld nieuwe opportuniteiten voor Metro bij pendelaars en jonge stedelijke volwassenen.
Sinds 2003 zijn de aandeelhouders van MTM, Groupe Rossel en Mediahuis NV.
Om de digitale transformatie aan te gaan en hierbij voldoende snelheid te maken, is het voor Metro logischer om aansluiting te vinden bij een en dezelfde mediagroep. Op die manier kan Metro ten volle profiteren van synergieën op het gebied van digitale knowhow, investeringen en organisatie. Om deze reden heeft de Groupe Rossel beslist om de MTM-aandelen van Mediahuis over te nemen.
Groupe Rossel wil – net als voor zijn andere titels – de digitale transformatie van Metro versnellen door het toegang te geven tot zijn tools en gedeelde diensten.
“Metro is een mooi merk dat we altijd gekoesterd hebben binnen ons porfolio. De afgelopen jaren heeft onze groep een uitzonderlijke groei doorgemaakt met de acquisitie van nieuwe titels in Nederland, Ierland en Luxemburg. Deze groeistrategie maakt dat we ook bepaalde keuzes moeten maken binnen ons merkenportfolio. We zijn ervan overtuigd dat Metro, met volle focus van zijn aandeelhouder Groupe Rossel, alle kansen zal krijgen om te groeien. We wensen het management en de medewerkers van Metro dan ook alle succes toe en danken Rossel voor het jarenlange sterke partnership”, aldus Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep.
“Van onze kant zijn we verheugd om het Metro-avontuur verder te zetten. We zijn overtuigd van het belang dat we in België hebben, en in onze mediagroep, een specifiek medium gericht op jonge stedelijke volwassenen op te nemen. Ze vormen een dynamische en mobiele bevolking, met wie het nodig is om rechtstreeks te kunnen spreken met sterke media die aan hen zijn toegewijd.”
Monique Raaffels, de Algemeen Directeur van MTM, zal met haar team de leiding behouden en de continuïteit van de titel verzekeren.