Mediahuis verwerft Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg.

Mediahuis NV, actief in België, Nederland en Ierland, heeft zopas alle aandelen verworven van mediagroep Saint-Paul Luxembourg SA. De overname door Mediahuis zal Luxemburgs grootste mediagroep in staat stellen om de digitale transformatie van haar merken en organisatie te versnellen.

Lafayette SA, beheerder van  het economische patrimonium van het Aartsbisdom Luxemburg en moederbedrijf achter de mediagroep Saint-Paul Luxembourg, heeft een akkoord bereikt met Mediahuis over de overname van de Luxemburgse mediagroep. Saint-Paul Luxembourg is uitgever van onder meer de titels Luxembourg Times, Télécran, Contacto en uiteraard Luxemburgs oudste krant Luxemburger Wort die als kwaliteitskrant afgetekend marktleider is en dagelijks meer dan 150.000 lezers bereikt via de gedrukte krant en meer dan 100.000 lezers via de nieuwssite www.wort.lu.

De overname door Mediahuis zal Saint-Paul Luxembourg in staat stellen om haar digitale transformatieproject te versnellen en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen waarbij het ten volle gebruik kan maken van de expertise en schaal die Mediahuis als groep te bieden heeft.

Voor Mediahuis betekent deze overname een geografische uitbreiding naar de welvarende en dynamische regio van het Groothertogdom Luxemburg en een versterking van haar positie als vooraanstaand mediaspeler in de Benelux en Ierland.

Lafayette, tot op heden hoofdaandeelhouder van Saint-Paul Luxembourg, blijft door middel van een minderheidsparticipatie in Mediahuis, betrokken bij de verdere ontwikkeling van de groep.

De verdere ontwikkeling en de digitale transitie van de Luxemburgse mediagroep zal gebeuren in nauwe samenwerking met het huidige management van Saint-Paul Luxembourg en verder bouwend op het talent van haar medewerkers. Tegelijkertijd zal Mediahuis de continuïteit verzekeren dankzij de aanwezigheid van twee Luxemburgse bestuurders in de raad van bestuur van Saint-Paul Luxembourg, met name François Pauly als voorzitter en Marc Wagener als bestuurder. Mediahuis bevestigt eveneens Paul Peckels in de functie van CEO en Roland Arens, Claude Feyereisen en Marc Schlammes als hoofdredacteurs. De  huidige redactionele lijn van de nieuwsmerken van Saint-Paul Luxembourg zal worden voortgezet  met respect voor onder andere de manier waarop deze titels  hun verslaggeving rond  religieuze onderwerpen en kerkelijke communicatie verzorgen.

Pit Hentgen, voorzitter van de raad van bestuur Lafayette: “Mediahuis is voor Saint-Paul Luxembourg een ideale partner: solide, innovatief en respectvol. Dit maakt dat het DNA van onze beide organisaties goed bij elkaar aansluit. Het partnerschap met Mediahuis staat er borg voor dat Saint-Paul Luxembourg als grootste Luxemburgse mediagroep haar identiteit en lokale verankering zal behouden.”

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep: “De mix van nationaliteiten en culturen, in combinatie met een welvarend en innoverend ondernemersklimaat, maken van het Groothertogdom Luxemburg een interessante geografische uitbreiding voor onze groep. Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in de kracht van een sterke en onafhankelijke journalistiek. De nieuwstitels van Saint-Paul Luxembourg waaronder Luxemburger Wort, het oudste en grootste Luxemburgse dagblad, zijn dan ook een mooie uitbreiding van onze merkenportfolio. Wij zijn trots dat onze groep vanaf nu onderdak biedt aan drie vooraanstaande kwaliteitskranten in de Benelux: De Standaard in België, NRC Handelsblad in Nederland en Luxemburger Wort in het Groothertogdom Luxemburg. De voorbije jaren wisten we als groep een ruime expertise op te bouwen in de digitale transformatie van onze organisatie, onze merken en onze producten en diensten. Dankzij die ervaring en de schaal van onze groep kunnen nu ook de mediamerken van Saint-Paul Luxembourg hun digitale transitie versnellen en zich in de huidige digitale context verder blijven ontwikkelen, met respect voor hun historiek.”

De Europese mediagroep Mediahuis ontstond in 2013 als een joint venture tussen Corelio en Concentra, twee ondernemingen met een lange geschiedenis in de Belgische uitgeverswereld. Mediahuis is vandaag een leidend internationaal multimediabedrijf met een gediversifieerde portfolio en nieuwsmerken zoals Het Nieuwsblad en De Standaard in Vlaanderen en NCR Handelsblad, De Telegraaf en De Limburger in Nederland. In juli 2019 zette Mediahuis haar eerste ambitieuze stappen binnen de Engelstalige markt met de overname van de Ierse mediagroep Independent News & Media PLC (INM), uitgever van o.a. Irish Independent, Sunday Independent en de Belfast Telegraph.