Mediahuis verwerft 35% participatie in Amerikaans consultancybureau Mather Economics.

Antwerpen (B)/Atlanta (VS) – Mediagroep Mediahuis en consultancybureau Mather Economics gaan een strategische samenwerking aan. Mediahuis verwerft hierbij  een 35% participatie in het Amerikaanse bureau. De door Mediahuis voorziene investering moet een versnelling van Mather’s ambitieuze internationale groeiplannen mogelijk maken. Tegelijkertijd betekent dit partnership een verdere verbreding van de Mediahuis-portfolio binnen de snelgroeiende markt van de mediatechnologie en -diensten.

Consultancybureau Mather Economics, gespecialiseerd in yield management,  groeide de voorbije jaren uit tot dé expert op het vlak van geavanceerde, intelligente en voorspellende data-analysetechnieken die streven naar het maximaliseren van omzet en operationele marges. Naast sectoren zoals e-commerce, sport, digitale diensten en telecom, ontwikkelde Mather een uitgebreide expertise binnen de sector van de nieuwsmedia, waarbij het bureau uitgevers helpt bij het opbouwen en onderhouden van meer winstgevende langetermijnrelaties met hun abonnees en adverteerders.

Mather Economics en Mediahuis sluiten nu een strategisch partnership waarbij Mediahuis een participatie van 35% in Mather verwerft. De door Mediahuis voorziene investering moet de ambitieuze groeiplannen van Mather gaan versnellen. De ervaring en knowhow van Mediahuis met betrekking tot de uitgeefbranche, zullen bovendien een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Mather’s klantgerichte oplossingen zoals het digitale Listener-platform dat data van online doelgroepen capteert, deze analyseert en vervolgens gerichte wervings-, retentie- en engagementscampagnes implementeert. Mediahuis versterkt met deze investering zijn positie als toonaangevend mediabedrijf en breidt zijn activiteiten binnen de snelgroeiende markt van de mediatechnologie en -diensten verder uit.

Naast een verdere groei binnen de uitgeefsector zal Mediahuis ook de instap van Mather Economics in nieuwe sectoren gaan ondersteunen. Abonnements-gedreven inkomstenmodellen maken steeds vaker deel uit van het dagelijkse consumptiepatroon. Europese huishoudens besteden ongeveer 5% van hun totale budget aan abonnementen voor o.a. telecom, muziek, televisie, voeding ... Mather's expertise in het leveren van data-gestuurde oplossingen, voorspellende modellen en technische platformen kan ook deze sectoren helpen bij het verder laten groeien van hun inkomsten.

Matt Lindsay, voorzitter Mather Economics: “Mather Economics kende de afgelopen jaren een aanzienlijke groei binnen de Europese markt. Het strategisch partnership met Mediahuis zal ons in staat stellen om onze service aan Europese klanten verder te verbeteren, zowel binnen de uitgeverijsector als in andere markten die steeds vaker inzetten op een abonnement-gedreven inkomstenmodel. De ervaring die vandaag binnen Mediahuis aanwezig is zal helpen bij het verder uitbreiden van de mogelijkheden van het Listener-platform en zal hier tevens de nodige operationele schaal voor creëren. We kijken bijzonder uit naar de samenwerking met Mediahuis dat bewezen heeft op een succesvolle manier te innoveren en te transformeren. Het combineren van de operationele efficiëntie en de middelen van Mediahuis, met de analytische expertise van Mather, zal een snelle groei voor ons beiden mogelijk maken en tegelijkertijd de innovatie binnen de nieuwsmedia-industrie ten volle ondersteunen. "