Wat is native advertising en hoe optimaal in te zetten in tijden van crisis?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Zo’n vier weken geleden kondigde onze federale regering de eerste maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De wereld stond – en staat nog steeds – op zijn kop. Maar na enkele weken valt het ook op hoe sommige merken zo’n crisis als opportuniteit benaderen. Ze hebben ingespeeld op de tijdsgeest, de context en de omgeving om te communiceren of om zich maatschappelijk te engageren. En wat zien we? Sterke merkverhalen!

Mediahuis Advertising sprak in één van de lunch & learn webinars met Hans De Loore en Dirk Vandekerckhove over native advertising en wanneer native pas écht goede storytelling wordt. Hans is head of MH Brand Studio, de native content cel van Mediahuis Advertising, en is een expert in content marketing. Dirk Vandekerckhove is content strateeg bij MH Brand Studio, en pioniert al sinds 2006 met content marketing als communicatiemiddel voor bedrijven.

Native advertising

Native advertising is een verhalende vorm van advertising die zo weinig mogelijk frictie biedt bij mediaconsumptie en zo dicht mogelijk aansluit bij het DNA van de lezer en de titel. Een sterke native campagne bestaat uit vier dimensies: goede content, een goed design, interactiviteit en bereik. Zorg ervoor dat deze elementen allemaal én in balans aanwezig zijn. Een native campagne met veel bereik maar weinig relevante storytelling creëert geen impact. Of een sterk verhaal zonder kwalitatief bereik gaat helemaal in het niets verloren.

True Native

Hoe geef je jouw merkverhaal dan best vorm? Hieronder geven we enkele tips mee:

  • Zorg ervoor dat jouw verhaal een waarde heeft: dat het een oplossing biedt of een vraag beantwoordt die jouw doelgroep bezighoudt.
  • Zorg voor een match tussen het DNA van je merk en het medium.
  • Zorg voor een kwalitatieve uitwerking van de vier dimensies die hierboven aan bod kwamen: content, design, interactiviteit en bereik.

TOFU

We kennen allemaal de gangbare marketing funnel: de klant heeft een bepaalde behoefte en gaat op zoek naar informatie (awareness),  de klant leert je product kennen en begint er belangstelling in te tonen (conversion) en tot slot zal de klant je product aankopen (close). Native advertising situeert zich on top of the funnel (TOFU) of met andere woorden in de awareness fase. Waarom? Omdat native advertising een ideale manier is om vanuit een bepaalde situatie of context probleemoplossende content aan een lezer te bieden. Dat is content waar de lezer zich in terugvindt, die vertrouwd aanvoelt en een antwoord heeft op de dingen waar hij zich mee bezig houdt. Dat schept vertrouwen en duwt de lezer verder in de funnel, om zo te converteren van prospect naar lead.

Herbekijk hieronder het volledige webinar:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.

Bekijken
KBC en Mediahuis Advertising informeren Vlaamse jongeren over leven, werken en geld

‘47% van de Vlaamse jongeren voelt zich onzeker over het regelen en optimaliseren van de eigen geldzaken.’

Dit is slechts een van de conclusies uit het Mijn Geld-onderzoek (*) dat Mediahuis bij de lezers van zijn nieuwsmerken uitvoerde. Om aan deze informatiebehoefte van jongeren te voldoen, ontwikkelde KBC reeds eerder het HOEDOEKDA-concept. Om het bereik van dit platform te vergroten en gezamenlijk inhoud aan te leveren, slaan KBC en Mediahuis Brand Studio de handen in elkaar. Ze willen daarmee het jongerenplatform Hoedoekda?! verder uitbouwen.