Targeting: bereik wie je wil bereiken

september 26, 2019

Wist je dat je ook als lokale handelaar heel efficiënt kan adverteren? Bij Mediahuis hebben we heel doelgerichte oplossingen die de effectiviteit van jouw campagne de hoogte injagen. We delen in dit artikel graag onze inzichten over hoe je jouw doelgroep kan bereiken, op het juiste moment met een effectieve boodschap.

Waarom zou je als lokale handelaar 'doelgericht adverteren'?

Je advertenties enkel tonen aan surfers waarvoor ze op dat moment nuttig en relevant zijn, zorgt ervoor dat je boodschap sneller opgemerkt wordt. Door de hogere relevantie voor de surfer krijgt je boodschap ongetwijfeld een hogere impact.

In de digitale wereld wordt er heel wat data verzameld, het mag dan ook niet verbazen dat targeted advertising vaak bij online adverteren wordt toegepast. De data hiervoor wordt door ‘cookies’ verzameld. Jouw eventuele voorkeuren, interesses en instellingen worden onthouden en vormen jouw digitale paspoort. Zo laat iedereen actief op het web, een digitale voetafdruk achter.

Met 21 miljoen unieke browsers per maand én een aangemeld bereik van 3,4 miljoen gebruikers, beschikt Mediahuis over een schat aan informatie. Deze informatie is van onschatbare waarde voor jou om efficiënt te adverteren.

Wat zijn dan precies de mogelijkheden?

Wie wil je bereiken met je online campagne? Als je ons daar een antwoord op kan geven, bezorgen wij jou de juiste surfers. Weet je geen antwoord op deze vraag, dan hebben we de tools en de kennis beschikbaar om jou hierin te adviseren.

Op basis van de verzamelde data (lees meer hier) delen we onze surfers op in verschillende groepen. Elk segment vertegenwoordigt een duidelijk afgelijnde doelgroepmet specifieke eigenschappen. Wil je met je campagne de interieurliefhebber bereiken? Iemand die recent verhuisd is? Of liever de fashionista of een beauty queen? Er zijn enorm veel mogelijkheden om doelgericht te adverteren, te uitgebreid om alles op te lijsten. Toch laten we jou al even proeven:

Op basis van socio-demografische gegevens

Leeftijd, geslacht en regio zijn onderling combineerbaar, zodat je een zeer gedetailleerd doelpubliek kan samenstellen. Zo kan een modezaak communiceren naar alle jonge vrouwen uit Antwerpen dat de nieuwe collectie binnen is.

Op basis van surfgedrag en interesse

Welke pagina’s leest de surfer en welk gedrag vertoont hij? Dankzij hun trouwe surfgedrag kunnen we een betrouwbaar beeld vormen en interesses afleiden.

Zo kan er vb. een surfer zijn die nieuwe autorecensies leest, zoekertjes van tweedehands auto’s bekijkt en autonieuws volgt. Deze persoon wil je toch graag bereiken als je autoverzekeringen aanbiedt?

Voorbeelden van onze interesse doelgroepen vind je hier

Op het juiste moment

Wist je al dat je haarfijn kan bepalen wanneer je boodschap precies wordt getoond?

Een zondagsopening kondig je bv. aan … op zondag, enkel van 7.00u tot 16.00u en waarom niet enkel zichtbaar op smartphones?
Of je kan jouw lunchmenu elke middag promoten tussen 11.00u en 13.00u? Ideaal om de hongerigen te laten klikken op jouw verfijnde lunch.

Ook ons Belgisch grillige weer schept mogelijkheden om gericht te adverteren. Zo is een campagne voor vochtbestrijding heel wat effectiever in periode van hevige regenval. Of de promotie van zonneweringen genereert meer impact in periodes met felle zon. Of wie droomt er nu niet van een carport wanneer je staat te krabben aan de voorruit van je wagen met verkleumde handen?

Op maat van jouw zaak

Je campagne op het juiste moment tonenwanneer je klant open staat voor jouw boodschap?

Bezoekers van jouw website
Je wil surfers die jouw site bezocht hebben bereiken via de Mediahuis-sites? Ook dat is perfect mogelijk via retargeting. Dit is dan ook een uitstekende manier om bezoekers die jouw zaak reeds kennen te activeren. Zo houd je zeker en vast jouw zaak top of mind bij jouw doelgroep.

Pas je communicatie aan aan je doelgroep

Je hebt nauwkeurig je doelgroep bepaald en wanneer je deze wil bereiken. Super, maar daar houdt het niet per sé op. Zorg dat je boodschap matcht met je doelgroep. Spreek hen aan met het juiste beeld en de juiste boodschap. Speel in op hun emoties en interesses.

Een concreet voorbeeld uit het buitenland:
Deze adverteerder (verhuur, verkoop en leasing van 4×4 wagens) maakt in zijn advertentie een duidelijk onderscheid. De advertentie die zich richt naar de vrouwelijke doelgroep is gebaseerd op de emoties, ervaringen en de beleving van de wagen. Iets waar vrouwen zeer ontvankelijk voor zijn. In de communicatie naar de mannelijke doelgroep draait het duidelijk om de wagens zelf.

Of een restaurant kan de gezonde lunch promoten bij “health fanatics” en een gratis gin-tonic aanbod lanceren bij “drink lovers.”

Heb je nog vragen over doelgericht adverteren of wil je graag het advies van één van onze accountmanagers? Je vindt hun contactgegevens hier.

 

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Beter meten = meer weten

Je merkt dat het aantal bezoekers op je website flink gestegen is. Mooi! Maar ook niet meer dan logisch denk je bij jezelf, je hebt immers geïnvesteerd in online marketing. Zo startte je met een wekelijkse e-nieuwsbrief, stelde je een strak social mediaplan op en koos je er voor om online aanwezig te zijn op nieuwssites met een creatieve display advertentie.

Bekijken
Mobile advertising

Nieuws wordt vandaag de dag via een verscheidenheid aan kanalen geconsumeerd. De consument wil eender waar en wanneer de actualiteit kunnen volgen. En dus ook in het week-end, op vakantie en onderweg.