Print vs Instagram influencers

september 16, 2019

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Kiezen is verliezen. Een populaire slogan die zeker ook geldt bij de besteding van je marketingbudget. Maar stel dat je toch moet kiezen. Kiezen tussen bijvoorbeeld adverteren in een print magazine of in zee gaan met een influencer op Instagram? Voor welke optie kies je dan?

Betrouwbare print media vs betaalde content

De eerste vraag die je je kan stellen is of Instagram wel een geschikt medium is voor marketing? Ja, dat is het zeker. Rekening houdend met een aantal zaken, heeft het inschakelen van bv. influencers op Instagram zeker zijn doel.

Uit onderzoeken* in Nederland en Duitsland blijkt echter dat advertenties in magazines vaker aanzetten tot kopen dan posts van influencers en dat op alle vlakken en bij alle doelgroepen.

De betrouwbaarheid van een sterk print medium is hierbij doorslaggevend. Het is algemeen geweten dat influencers soms betaald worden om content te plaatsen en/of producten gratis krijgen. Wat een negatieve invloed heeft op de betrouwbaarheid van de influencer.

Een kwaliteitsvol magazine of nieuwsmedium straalt daarentegen geloofwaardigheid uit, wat zich weerspiegelt op de geadverteerde merken.

Halt aan de influencers

Neen, zo een vaart hoeft het ook niet te lopen! Zoals zo vaak is een mix van verschillende media en kanalen immers ideaal. Influencers hebben dus ook zeker hun bestaansrecht. We zijn immers sociale wezens en volgen graag voorbeelden. Net daar ligt hun kracht en die van social media.

De overdaad aan reclame op social media en de twijfel aan de geloofwaardigheid ervan, zorgen er echter wel voor dat de nood aan herhaling én bevestiging via andere betrouwbare touchpoints zoals nieuwssites, kranten en magazines almaar groter wordt. Zo groeit het vertrouwen en het geloof in de merkboodschap.

Ook voor influencers zelf is de band met andere kwaliteitsvolle media belangrijk. Vaak halen zij inspiratie en informatie uit magazines en het is voor hun volgers belangrijk dat ze thema’s en trends via andere touchpoints terugzien. Wat hun geloofwaardigheid verhoogt en bewijst naar hun volgers toe dat ze ‘up to date’ zijn.

De ideale mix

Vrouwen die deelnamen aan de onderzoeken gaven aan dat nieuwe ideeën (zowel via magazines als via influencers) de grootste drijfveer zijn om iets te gaan kopen. Voor zij die al overwegen een bepaald product te kopen kan content uit een magazine of post aanzetten tot het kopen van een specifiek merk. Om je potentiële kopers te bereiken is en blijft een combinatie van mediakanalen dus  noodzakelijk. Zeker wanneer je inzet op social media blijft een combinatie met traditionelere, kwaliteitsvolle mediakanalen een must-do.

Ook bij Mediahuis zijn wij ervan overtuigd dat het zeer belangrijk is en blijft om een gezonde mediamix te gebruiken in je communicatie. Met onze uitgebreide productportfolio zijn wij hiervoor jouw ideale partner en willen én kunnen wij jou hierbij helpen.

Een overzicht van onze merken vind je hier. Contacteer ons voor info of advies, onze contactgegevens vind je hier.

 

————————————————————————————————

*Het onderzoek in Duitsland werd uitgevoerd door Hochschule Hof onder leiding van Dr. Joachim Riedl en Lisa von Luckwald. De ondervraagden waren +/_ 900 vrouwen in de leeftijdscategorie van 14 tot 49 jaar. Het Nederlandse onderzoek werd uitgevoerd oor het magazinemerk Linda in samenwerking met MindShare, Kantar en GroupM. Meer info zie bij de bronvermeldingen.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Beter meten = meer weten

Je merkt dat het aantal bezoekers op je website flink gestegen is. Mooi! Maar ook niet meer dan logisch denk je bij jezelf, je hebt immers geïnvesteerd in online marketing. Zo startte je met een wekelijkse e-nieuwsbrief, stelde je een strak social mediaplan op en koos je er voor om online aanwezig te zijn op nieuwssites met een creatieve display advertentie.

Bekijken
Mobile advertising

Nieuws wordt vandaag de dag via een verscheidenheid aan kanalen geconsumeerd. De consument wil eender waar en wanneer de actualiteit kunnen volgen. En dus ook in het week-end, op vakantie en onderweg.