Mediahuis lanceert MH Data Studio voor een maximale focus op audiences, targeting en personalized advertising.

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Mediahuis heeft zich de laatste tijd sterk ingezet om op een innoverende manier met al hun data aan de slag te gaan. In 2017 implementeerde de mediagroep een Data Management Platform (Cxense). Hierdoor konden voortaan campagnes gerichter uitgeleverd worden, omdat surfers op basis van socio-demografisch-, intent- en leesgedrag in verschillende doelgroepen gesegmenteerd konden worden (ook wel de IZI segmenten genoemd). Vandaag gaat Mediahuis nog een stap verder en lanceert het een dedicated datateam dat onder de naam “MH Data Studio” aan de slag gaat.

Bereik

De sites van Mediahuis bereiken vandaag zo’n 3,4 miljoen geregistreerde surfers per maand. Dankzij deze gigantische bron van data kunnen audiences voortdurend geoptimaliseerd worden met het oog op het relevant uitleveren van advertenties. Enerzijds ten gunste van de surfer, anderzijds ten gunste van de adverteerder. Om deze laatste dan ook maximaal te kunnen servicen, lanceert Mediahuis “MH Data Studio”: een team dat met volle focus dieper in de data van Mediahuis zal duiken met als voornaamste doel insights en audiences volledig op maat van een adverteerder aan te reiken.

MH Data Studio

Data Scientists

MH Data Studio wordt geleid door Trui Lanckriet, Data Governance Lead en tevens Customer Data & Insights Manager bij Mediahuis. Het team van Trui bestaat uit verscheidene Data Scientists. Hun rol zal er uit bestaan om de kwaliteit van de “kant-en-klare” IZI audiences te garanderen, maar vooral ook om audiences op maat van de adverteerder te bouwen en onderhouden. Daarnaast zullen zij ook instaan voor het optimaliseren en rapporteren van campagnes. Jessica Bulthé maakt deel uit van het team en treedt naar voren als aanspreekpunt voor de markt.

Jessica Bulthé, Data Scientist bij MH Data Studio: “Met MH Data Studio willen we een gepersonaliseerde data service aanbieden en een betrouwbare, strategische mediapartner zijn. Via pixels analyseren we wie de audience van een adverteerder is en op welke manier zij via de sites van Mediahuis bereikt kunnen worden. We kunnen de database van een adverteerder matchen met onze surfers om heel gerichte boodschappen uit te leveren naar bestaande klanten of net naar prospecten. En tot slot kunnen we look-alikes bouwen van klantensegmenten van een adverteerder, gebaseerd op surfgedrag dat gelijkaardig is aan wat we op onze sites analyseren.”

Transparantie en respect

Mediahuis heeft als uitgever en als regie een belangrijke rol te vervullen waarbij vertrouwen een sleutelwoord geworden is. Transparantie en respect in relatie met zowel de lezer als de adverteerder wordt daarmee steeds voorop gesteld. Alle data van Mediahuis worden GDPR compliant behandeld: gevoelige informatie, bijvoorbeeld surfgedrag op gezondheid.be, wordt niet getracked, de data worden nooit verkocht aan derde partijen en surfgedrag wordt anoniem geanalyseerd.

Vorig jaar lanceerde Mediahuis MH Brand Studio, een cel die zich volledig toelegt op de creatie van betrouwbare, native content op maat van merken en die nauw aansluit bij de interesses van de lezer. Met MH Data Studio legt Mediahuis nu naast native advertising ook het begrip “data science” bovenaan de agenda en neemt de mediagroep het voortouw in personalized advertising. Ter lancering van MH Data Studio organiseert Mediahuis tijdens de zomermaanden twee sessies om concreet voor te stellen op welke manier hun data approach een meerwaarde kan betekenen voor de efficiënte, digitale marketing van merken.

Vragen of meer informatie? Contacteer dan:

Heleen De Winne
Data Scientist
Heleen.DeWinne@mediahuis.be

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.

Bekijken
KBC en Mediahuis Advertising informeren Vlaamse jongeren over leven, werken en geld

‘47% van de Vlaamse jongeren voelt zich onzeker over het regelen en optimaliseren van de eigen geldzaken.’

Dit is slechts een van de conclusies uit het Mijn Geld-onderzoek (*) dat Mediahuis bij de lezers van zijn nieuwsmerken uitvoerde. Om aan deze informatiebehoefte van jongeren te voldoen, ontwikkelde KBC reeds eerder het HOEDOEKDA-concept. Om het bereik van dit platform te vergroten en gezamenlijk inhoud aan te leveren, slaan KBC en Mediahuis Brand Studio de handen in elkaar. Ze willen daarmee het jongerenplatform Hoedoekda?! verder uitbouwen.