Hoe communiceer ik tijdens een crisisperiode over mijn merk of zaak?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Communiceren over een merk of handelszaak in onzekere en ongewone tijden is niet gemakkelijk. Iedereen is extra kwetsbaar en gevoelig tijdens zo’n crisis situatie. En dat merken we vandaag maar al te goed. Onze hoofden in het zand steken in de hoop dat de crisis voorbij snelt, is vanzelfsprekend geen optie. Blijven communiceren is de boodschap.

Mediahuis Advertising sprak met Jan Callebaut van Callebaut Collective. Jan adviseert wereldwijd bekende merken rond consumentengedrag en communicatie. We bespraken met hem hoe merken, zaken en handelaars nu best communiceren met hun klanten in tijden als vandaag.

Wees empathisch
Plaats jezelf in de schoenen van je klant en ga op die manier op zoek naar de juiste tone of voice tussen je merk en je klanten. Tijdens een crisisperiode is het verleidelijk om verblind te raken door eigen bedrijfsproblematieken en daardoor gedomineerd te raken door angst.

Maak een tijdslijn analyse en werk een communicatiestrategie op korte én langere termijn uit
Bij het uitdenken van je communicatiestrategie denk je best in twee tijdsequenties: nu meteen versus de problematiek van – bijvoorbeeld – over 6 weken. Nu valt de verkoopsketen inderdaad stil, dus zorg ervoor dat je niet met een aanloopperiode worstelt wanneer de markt weer op gang komt. Stel jezelf de vraag hoe kan je na de crisis de bestelcyclus het snelst weer op gang kan krijgen en organiseer je prioriteiten.

Vergelijk kleine merken en KMO’s niet met grote merken (en omgekeerd)
Maak een onderscheid tussen kleine merken of KMO’s en grote merken. Want grote merken en quasi-monopolisten zijn zodanig ingeburgerd dat ze minder snel van de keuzeradar van klanten verdwijnen. We noemen deze groep van merken ook wel de Evoked Set. Veel marketingcampagnes zijn er op gericht om hun merk bij die Evoked set te krijgen. Behoor je nog niet tot die groep? Blijf dan creatief in een crisis situatie en werk met jouw communicatie op loyaliteit. Op die manier zorg je ervoor dat je terug op de radar staat wanneer de crisis wegebt.

Think positive
Een crisis kan voor een merk ook een positieve moment of truth betekenen doordat het een specifieke maatschappelijke relevantie en sociale bijdrage in de spotlight brengt. Een actueel voorbeeld:  een keten met wasserettes positioneert zich nu als een partner voor betere hygiëne en werken met deze boodschap mee aan de preventie tegen het coronavirus.

Door proactief te reageren en juist te communiceren, kan de omzet na het uitdoven van een crisissituatie snel terug oppikken.

Benieuwd naar de presentatie die Jan gaf tijdens dit webinar? Klik dan hier.

Herbekijk hieronder het volledige webinar:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis lanceert vernieuwd businessplatform made-in.be
Mediahuis lanceert vernieuwd businessplatform made-in.be

Made in, dat actief is in 7 Vlaamse regio’s en dagelijks regionale economische berichtgeving brengt, groeide in 10 jaar tijd uit tot de grootste b2b-community van Vlaanderen met 785.000 bezoekers per maand. Om deze bezoekers een optimale online nieuwsbeleving te bezorgen, lanceert moederbedrijf Mediahuis nu made-in.be. Digitaal agentschap Intracto mocht de visie van Made in vertalen naar een future-proof platform dat volledig op maat van de ondernemer is.

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.