From Cold Case to Gold Case – Case films gefileerd

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Door de Coronacrisis werd de hoogmis van de reclame, de Cannes Lions, uitgesteld naar oktober 2020. Dat betekent meer tijd voor die broodnodige case film. En toeval of niet, Peter Ampe schreef er een boek over.
Zijn insteek? Een goed idee voor een advertentie krijgt niet altijd de belangstelling die het verdient. Een belangrijke reden hiervoor is een case film die gewoon niet voldoet. Een case film die geen jury kan overtuigen. En een fantastisch idee dat een eenzame dood sterft zonder erkenning.
Peter Ampe, Chief Creative Officer bij Famous Grey, wil daarin verandering brengen en schreef zijn ervaringen, tips en visie neer in het boek ‘From cold case to gold case’.

Mediahuis Advertising ging op gesprek met Peter Ampe en Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium.

(lees verder onder de foto)

Case films worden steeds belangrijker.
In de complexe wereld van advertising moet een reclame-idee samengevat kunnen worden in 1 korte case film. Geen makkelijke opdracht dus.

Ilse: Waar ligt dan net het probleem?

Peter Ampe: Creatieven zijn getraind om concept providers te zijn. Een goed idee vinden aan de hand van inzichten. Een case-film vraagt andere kwaliteiten. Je moet als het ware een geboren story-teller zijn. Je moet je publiek ettelijke minuten weten te boeien door de verschillende touchpoints met elkaar te linken. En daar zijn creatieven vaak niet op getraind.

Ilse: Welke elementen moet een goede case film zeker bevatten?

Isabel: Vermijd clichés. Dat vind ik een echte valkuil. Een jury kan na een hele dag case films kijken een zeker onverschilligheid ontwikkelen. De case films die er net dan met een zekere frisheid uitspringen worden ’s avonds meegenomen op restaurant en worden besproken.

Benieuwd naar alle vragen?

Beluister onze podcast:


Benieuwd naar het hele verhaal?

Koop hier het boek:

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis lanceert vernieuwd businessplatform made-in.be
Mediahuis lanceert vernieuwd businessplatform made-in.be

Made in, dat actief is in 7 Vlaamse regio’s en dagelijks regionale economische berichtgeving brengt, groeide in 10 jaar tijd uit tot de grootste b2b-community van Vlaanderen met 785.000 bezoekers per maand. Om deze bezoekers een optimale online nieuwsbeleving te bezorgen, lanceert moederbedrijf Mediahuis nu made-in.be. Digitaal agentschap Intracto mocht de visie van Made in vertalen naar een future-proof platform dat volledig op maat van de ondernemer is.

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.