De opmars van de podcast: 4 nice-to-knows

In Amerika kenden podcasts de afgelopen jaren een boom. Op 4 jaar tijd steeg daar het aantal luisteraars van 12% naar 24%. En ook in Europa is de podcast aan een opmars bezig. Het aanbod groeit en klassieke media kiezen er vaker voor om hun content via audioverhalen te verspreiden. Denk maar aan Bits&Atomen, Uitgesproken en De MachtWacht van kwaliteitskrant De Standaard. Hierbij alvast 4 nice-to-knows om helemaal mee te zijn met deze podcast revolutie.

1. Wat is een podcast?

Een podcast is een audioverhaal. Het woord is een samentrekking van iPod en broadcast. Een podcast is als het ware vergelijkbaar met een radioprogramma. Alleen beluister je het niet via je radio, maar wel via een digitale muziekspeler of je smartphone.

2. Waarom luisteren we naar podcasts?

Je beslist à la carte wat je wil beluisteren en je bent helemaal vrij waar, wanneer en hoe je dat doet: tijdens het joggen of het afwassen, in de trein of in de auto. De penetratie van de smartphone maakt het beluisteren van een podcast alsmaar toegankelijker.

3. Waar luisteren we naar podcasts?

– 52% in de auto
– 46% tijdens het reizen
– 40% bij het wandelen, joggen of fietsen
– 37% op het openbaar vervoer
– 32% tijdens een workout

4. Wie luistert naar podcasts?

Het merendeel van de luisteraars is mannelijk en tussen 18 en 44 jaar. Bovendien is 30% hoogopgeleid.

 

Ben je als marketeer geïnteresseerd om eens naar een audioverhaal over jouw vakgebied te luisteren? Download dan Afrit 10. Deze podcast van Mediahuis Connect over media en advertising is ideaal om in de file te beluisteren. Verbind simpelweg jouw smartphone met je Bluetooth radio en luister er in alle rust naar.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Beter meten = meer weten

Je merkt dat het aantal bezoekers op je website flink gestegen is. Mooi! Maar ook niet meer dan logisch denk je bij jezelf, je hebt immers geïnvesteerd in online marketing. Zo startte je met een wekelijkse e-nieuwsbrief, stelde je een strak social mediaplan op en koos je er voor om online aanwezig te zijn op nieuwssites met een creatieve display advertentie.

Bekijken
Mobile advertising

Nieuws wordt vandaag de dag via een verscheidenheid aan kanalen geconsumeerd. De consument wil eender waar en wanneer de actualiteit kunnen volgen. En dus ook in het week-end, op vakantie en onderweg.