De opmars van de podcast: 4 nice-to-knows

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

In Amerika kenden podcasts de afgelopen jaren een boom. Op 4 jaar tijd steeg daar het aantal luisteraars van 12% naar 24%. En ook in Europa is de podcast aan een opmars bezig. Het aanbod groeit en klassieke media kiezen er vaker voor om hun content via audioverhalen te verspreiden. Denk maar aan Bits&Atomen, Uitgesproken en De MachtWacht van kwaliteitskrant De Standaard. Hierbij alvast 4 nice-to-knows om helemaal mee te zijn met deze podcast revolutie.

1. Wat is een podcast?

Een podcast is een audioverhaal. Het woord is een samentrekking van iPod en broadcast. Een podcast is als het ware vergelijkbaar met een radioprogramma. Alleen beluister je het niet via je radio, maar wel via een digitale muziekspeler of je smartphone.

2. Waarom luisteren we naar podcasts?

Je beslist à la carte wat je wil beluisteren en je bent helemaal vrij waar, wanneer en hoe je dat doet: tijdens het joggen of het afwassen, in de trein of in de auto. De penetratie van de smartphone maakt het beluisteren van een podcast alsmaar toegankelijker.

3. Waar luisteren we naar podcasts?

– 52% in de auto
– 46% tijdens het reizen
– 40% bij het wandelen, joggen of fietsen
– 37% op het openbaar vervoer
– 32% tijdens een workout

4. Wie luistert naar podcasts?

Het merendeel van de luisteraars is mannelijk en tussen 18 en 44 jaar. Bovendien is 30% hoogopgeleid.

 

Ben je als marketeer geïnteresseerd om eens naar een audioverhaal over jouw vakgebied te luisteren? Download dan Afrit 10. Deze podcast van Mediahuis Connect over media en advertising is ideaal om in de file te beluisteren. Verbind simpelweg jouw smartphone met je Bluetooth radio en luister er in alle rust naar.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Wij verdubbelen jouw ruimte! #kooplokaal

De Belgische magazinepers (DPG Media, Roularta, MagAdvertising & Mediahuis) ondersteunt Belgische adverteerders in deze moeilijke tijden door hen extra reclameruimte aan te bieden. Blijven bouwen aan je merk in deze huidige tijden is cruciaal. Een duwtje in de rug ook.

Bekijken
Mediahuis geeft 50 miljoen banners weg aan lokale handelaars.

Mediahuis geeft, samen met IPM, Pebble Media en Skynet, aan de lokale handelaars gratis banners weg op hun websites. Onder de naam “Samen Impact” worden lokale handelszaken, die door de coronacrisis hard getroffen zijn, ondersteund met marketing- en communicatiemiddelen. Want ook in tijden van crisis blijft het belangrijk om te communiceren met je klanten.

Bekijken
From Cold Case to Gold Case – Case films gefileerd

Door de Coronacrisis werd de hoogmis van de reclame, de Cannes Lions, uitgesteld naar oktober 2020. Dat betekent meer tijd voor die broodnodige case film. En toeval of niet, Peter Ampe schreef er een boek over.
Zijn insteek? Een goed idee voor een advertentie krijgt niet altijd de belangstelling die het verdient. Een belangrijke reden hiervoor is een case film die gewoon niet voldoet. Een case film die geen jury kan overtuigen. En een fantastisch idee dat een eenzame dood sterft zonder erkenning.
Peter Ampe, Chief Creative Officer bij Famous Grey, wil daarin verandering brengen en schreef zijn ervaringen, tips en visie neer in het boek ‘From cold case to gold case’.

Mediahuis Advertising ging op gesprek met Peter Ampe en Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium.

(lees verder onder de foto)