Beter meten = meer weten

oktober 15, 2019

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Je merkt dat het aantal bezoekers op je website flink gestegen is. Mooi! Maar ook niet meer dan logisch denk je bij jezelf, je hebt immers geïnvesteerd in online marketing. Zo startte je met een wekelijkse e-nieuwsbrief, stelde je een strak social mediaplan op en koos je er voor om online aanwezig te zijn op nieuwssites met een creatieve display advertentie.

Maar van waar komen deze nieuwe websitebezoekers eigenlijk? Hebben ze op de afbeelding in jouw nieuwsbrief geklikt of werden ze overhaald door je banner op nieuwsblad.be en zijn ze zo op jouw site terechtgekomen? Moeilijk te achterhalen? Klopt, maak daarom zeker gebruik van UTM-tagging en Google Analytics.

Wat is een UTM-tag en wat doet het?

UTM staat voor ‘Urchin Tracking Module’ en is een stukje tekst (code) dat extra informatie toevoegt aan een hyperlink die je gebruikt in je online marketing. Deze code zorgt voor informatie over jouw websitebezoekers. Google Analytics herkent die toegevoegde informatie én geeft jou info over de herkomst van dit verkeer.

Waarom zou je gebruik maken van een UTM-tag?

Campagne monitoren:

  • Door het gebruiken van een UTM-tag kan je in Google Analytics je campagne monitoren en zien welke online inspanningen beter renderen dan andere.  Zonder aan UTM-tagging te doen, heb je het raden naar welke inspanningen beter en welke minder renderen.Stel je maakt geen gebruik maak van UTM-tags. Dan belanden heel wat resultaten in Google Analytics onder de benaming: ‘direct/non referral’ of ‘unidentified/other’. Dit zijn dan ook resultaten die Google Analytics niet kan toewijzen aan een bepaalde campagne. Op die manier ga je het effect van bepaalde marketing inspanningen stevig onderschatten. En zou je foutief kunnen besluiten dat vb. die nieuwsbrief niet het beoogde effect heeft.

Gedetailleerde info over de bezoekers van je site

  • Daarenboven worden via een UTM-tag (en dus Google Analytics) niet alleen hits en clicks toegewezen aan vooraf bepaalde campagnes of gebruikte media. Je krijgt ook gedetailleerde info over de bezoekers van je site, o.m.: de gemiddelde sessieduur, het gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessie en wie waar afhaakt in het pad tot aankoop.

Vb.:
url zonder UTM-tag: www.jouwonderneming.be
url met UTM-tag:
www.jouwonderneming.be?utm_source=nieuwsblad.be&utm_medium=display%20advertising&utm_campaign=januari%202019

Hoe een UTM-code aanmaken?

Een UTM-code aanmaken is gratis,  doe je online én neemt slechts 30 seconden in beslag. Geen reden om het niet te doen dus.  Het heeft echter geen zin UTM-tags aan te maken en de resultaten vervolgens niet te meten en te analyseren. Zorg dus zeker dat je een Google Analytics account hebt om aan de slag te kunnen gaan. Meer info over Google Analytics vind je hier.

Is alles dan meetbaar?

Hoe zeer we bij Mediahuis ook voorstander zijn van het gebruik van UTM-tags in online campagnes, toch is het belangrijk te beseffen dat niet alles meetbaar is:

  • Het aantal mensen die doorklikken naar jouw website is niet de enige graadmeter voor succes. Online aanwezigheid leidt immers niet altijd rechtstreeks naar je website of winkel.  Online advertenties verhogen de bekendheid van jouw zaak. Wat op zich de kans verhoogt dat surfers die jouw advertentie opmerkten later ook bij jou kopen.  Je gaat toch immers niet gauw kopen bij een zaak die je helemaal niet kent of waar je geen vertrouwen in hebt? Het blijft dan ook enorm belangrijk om aanwezig te zijn daar waar jouw (potentiële) klanten surfen.
  • Met een UTM-tag en Google Analytics meet je enkel de mensen die rechtstreeks hebben doorgeklikt vanuit jouw advertentie of nieuwsbrief. Maar er zijn vooral heel veel mensen die beïnvloed worden door een boodschap en dan pas later effectief naar jouw site gaan surfen (op een moment dat hen beter past) via vb. een zoekmachine. Of je ziet een banner op jouw laptop maar vraagt ’s avonds een offerte aan via jouw smartphone. Dit zijn zaken die heel moeilijk in kaart te brengen zijn.

Conclusie

Door UTM-codes te gebruiken en de resultaten hiervan gestructureerd op te volgen in Google Analytics, krijg je de mogelijkheid je online campagne(s) beter te beoordelen. UTM-tags zijn een handig, simpel én gratis hulpmiddel om een beter inzicht te krijgen in de resultaten van je online marketinginspanningen. Verlies echter niet uit het oog dat niet alles kan gemeten worden en dat het aantal surfers dat doorklikt naar jouw website niet de enige graadmeter voor succes is.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Wij verdubbelen jouw ruimte! #kooplokaal

De Belgische magazinepers (DPG Media, Roularta, MagAdvertising & Mediahuis) ondersteunt Belgische adverteerders in deze moeilijke tijden door hen extra reclameruimte aan te bieden. Blijven bouwen aan je merk in deze huidige tijden is cruciaal. Een duwtje in de rug ook.

Bekijken
Mediahuis geeft 50 miljoen banners weg aan lokale handelaars.

Mediahuis geeft, samen met IPM, Pebble Media en Skynet, aan de lokale handelaars gratis banners weg op hun websites. Onder de naam “Samen Impact” worden lokale handelszaken, die door de coronacrisis hard getroffen zijn, ondersteund met marketing- en communicatiemiddelen. Want ook in tijden van crisis blijft het belangrijk om te communiceren met je klanten.

Bekijken
From Cold Case to Gold Case – Case films gefileerd

Door de Coronacrisis werd de hoogmis van de reclame, de Cannes Lions, uitgesteld naar oktober 2020. Dat betekent meer tijd voor die broodnodige case film. En toeval of niet, Peter Ampe schreef er een boek over.
Zijn insteek? Een goed idee voor een advertentie krijgt niet altijd de belangstelling die het verdient. Een belangrijke reden hiervoor is een case film die gewoon niet voldoet. Een case film die geen jury kan overtuigen. En een fantastisch idee dat een eenzame dood sterft zonder erkenning.
Peter Ampe, Chief Creative Officer bij Famous Grey, wil daarin verandering brengen en schreef zijn ervaringen, tips en visie neer in het boek ‘From cold case to gold case’.

Mediahuis Advertising ging op gesprek met Peter Ampe en Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium.

(lees verder onder de foto)