Beter meten = meer weten

oktober 15, 2019

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Je merkt dat het aantal bezoekers op je website flink gestegen is. Mooi! Maar ook niet meer dan logisch denk je bij jezelf, je hebt immers geïnvesteerd in online marketing. Zo startte je met een wekelijkse e-nieuwsbrief, stelde je een strak social mediaplan op en koos je er voor om online aanwezig te zijn op nieuwssites met een creatieve display advertentie.

Maar van waar komen deze nieuwe websitebezoekers eigenlijk? Hebben ze op de afbeelding in jouw nieuwsbrief geklikt of werden ze overhaald door je banner op nieuwsblad.be en zijn ze zo op jouw site terechtgekomen? Moeilijk te achterhalen? Klopt, maak daarom zeker gebruik van UTM-tagging en Google Analytics.

Wat is een UTM-tag en wat doet het?

UTM staat voor ‘Urchin Tracking Module’ en is een stukje tekst (code) dat extra informatie toevoegt aan een hyperlink die je gebruikt in je online marketing. Deze code zorgt voor informatie over jouw websitebezoekers. Google Analytics herkent die toegevoegde informatie én geeft jou info over de herkomst van dit verkeer.

Waarom zou je gebruik maken van een UTM-tag?

Campagne monitoren:

  • Door het gebruiken van een UTM-tag kan je in Google Analytics je campagne monitoren en zien welke online inspanningen beter renderen dan andere.  Zonder aan UTM-tagging te doen, heb je het raden naar welke inspanningen beter en welke minder renderen.Stel je maakt geen gebruik maak van UTM-tags. Dan belanden heel wat resultaten in Google Analytics onder de benaming: ‘direct/non referral’ of ‘unidentified/other’. Dit zijn dan ook resultaten die Google Analytics niet kan toewijzen aan een bepaalde campagne. Op die manier ga je het effect van bepaalde marketing inspanningen stevig onderschatten. En zou je foutief kunnen besluiten dat vb. die nieuwsbrief niet het beoogde effect heeft.

Gedetailleerde info over de bezoekers van je site

  • Daarenboven worden via een UTM-tag (en dus Google Analytics) niet alleen hits en clicks toegewezen aan vooraf bepaalde campagnes of gebruikte media. Je krijgt ook gedetailleerde info over de bezoekers van je site, o.m.: de gemiddelde sessieduur, het gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessie en wie waar afhaakt in het pad tot aankoop.

Vb.:
url zonder UTM-tag: www.jouwonderneming.be
url met UTM-tag:
www.jouwonderneming.be?utm_source=nieuwsblad.be&utm_medium=display%20advertising&utm_campaign=januari%202019

Hoe een UTM-code aanmaken?

Een UTM-code aanmaken is gratis,  doe je online én neemt slechts 30 seconden in beslag. Geen reden om het niet te doen dus.  Het heeft echter geen zin UTM-tags aan te maken en de resultaten vervolgens niet te meten en te analyseren. Zorg dus zeker dat je een Google Analytics account hebt om aan de slag te kunnen gaan. Meer info over Google Analytics vind je hier.

Is alles dan meetbaar?

Hoe zeer we bij Mediahuis ook voorstander zijn van het gebruik van UTM-tags in online campagnes, toch is het belangrijk te beseffen dat niet alles meetbaar is:

  • Het aantal mensen die doorklikken naar jouw website is niet de enige graadmeter voor succes. Online aanwezigheid leidt immers niet altijd rechtstreeks naar je website of winkel.  Online advertenties verhogen de bekendheid van jouw zaak. Wat op zich de kans verhoogt dat surfers die jouw advertentie opmerkten later ook bij jou kopen.  Je gaat toch immers niet gauw kopen bij een zaak die je helemaal niet kent of waar je geen vertrouwen in hebt? Het blijft dan ook enorm belangrijk om aanwezig te zijn daar waar jouw (potentiële) klanten surfen.
  • Met een UTM-tag en Google Analytics meet je enkel de mensen die rechtstreeks hebben doorgeklikt vanuit jouw advertentie of nieuwsbrief. Maar er zijn vooral heel veel mensen die beïnvloed worden door een boodschap en dan pas later effectief naar jouw site gaan surfen (op een moment dat hen beter past) via vb. een zoekmachine. Of je ziet een banner op jouw laptop maar vraagt ’s avonds een offerte aan via jouw smartphone. Dit zijn zaken die heel moeilijk in kaart te brengen zijn.

Conclusie

Door UTM-codes te gebruiken en de resultaten hiervan gestructureerd op te volgen in Google Analytics, krijg je de mogelijkheid je online campagne(s) beter te beoordelen. UTM-tags zijn een handig, simpel én gratis hulpmiddel om een beter inzicht te krijgen in de resultaten van je online marketinginspanningen. Verlies echter niet uit het oog dat niet alles kan gemeten worden en dat het aantal surfers dat doorklikt naar jouw website niet de enige graadmeter voor succes is.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mobile advertising

Nieuws wordt vandaag de dag via een verscheidenheid aan kanalen geconsumeerd. De consument wil eender waar en wanneer de actualiteit kunnen volgen. En dus ook in het week-end, op vakantie en onderweg.

Bekijken
Publidossier

Nog niet zolang geleden werd content marketing gezien als een extra in het communicatieplan of als een voorrecht voor bedrijven met grote marketingbudgetten. Ondertussen is het uitgegroeid tot een must-have in elk mediaplan.  Voor jou als lokale handelaar ontwikkelden we bij Mediahuis 2 content producten op jouw maat, nl. het publidossier en het native dossier